Christine Heijda: muziek op schoot.

Hallo, ik ben Christine Heijda en stel me graag even verder aan u voor. Ik ben 50 jaren jong, geboren en getogen in Almelo waar ik van jongs af aan in aanraking kwam met muziek. Nog altijd beleef ik veel plezier aan het zelf musiceren maar zeker ook aan het doorgeven van dit plezier aan kinderen van (heel) klein tot groot. Zelf speel ik dwarsfluit (en een beetje gitaar en accordeon) Naast deze hobby die tevens mijn werk is houd ik van wandelen, fietsen, lezen en lekker in de tuin bezig zijn. Samen met mijn vriend geniet ik geniet ik van al deze dingen.

Hoewel ik al vanaf jongst af aan met muziek bezig ben is het niet altijd mijn werk geweest. Ik heb eerst jaren als pedagogisch medewerker in de kinderopvang gewerkt maar na een aantal jaren wilde ik wel meer dus waarom dan niet van je hobby je werk maken? Na een leuke en pittige opleiding werk ik vanaf 2006 als docent ‘Muziek op Schoot’ Naast muziekactiviteiten binnen de kinderopvang en BSO geef ik sindsdien cursussen aan ouders met hun kind tussen 0 en 4 jaar waarin we op speelse wijze muziek maken, zingen en nog veel meer.

Toen mijn baan in de kinderopvang stopte ben ik weer even de schoolbanken in gegaan en inmiddels geef ik ook met veel plezier muzieklessen op de basisscholen in de gemeente Borne. Daarnaast geef ik AMV lessen bij een muziekvereniging.

Wat ik zo mooi vind aan het werken met kinderen is dat ze nog voor alles openstaan en het heerlijk vinden om te zingen en muziek te maken. Door hun openheid en speelsheid kan ik hen allerlei muzikale vaardigheden aanleren en ze enthousiast maken voor muziek.

Zoals ik hierboven al vertel ben ik docent Muziek op Schoot en vakkracht muziek binnen de basisscholen. In de lessen Muziek op Schoot werk ik met hele jonge kinderen (0-4 jaar) en hun (groot)ouders. In deze lessen maken we muziek met eenvoudige instrumenten zoals trommels, schudkokers en bellen maar ook wordt er regelmatig speelgoed ingezet in de les, al of niet als instrument. En vooral wordt er veel, heel veel gezongen. In de lessen leren ouders en kinderen liedjes die dicht bij de belevingswereld van de kinderen staan, passen bij het jaargetijde en direct inzetbaar zijn in de dagelijkse activiteiten. Kortom; elke les staat bol van het plezier in zingen en muziek maken (en daarbij is het niet noodzakelijk dat je als ouder een zangtalent bent, enthousiasme en plezier zijn het belangrijkste)

In de lessen op de basisscholen leren de kinderen allerlei muzikale vaardigheden als ritme, voorbereiden op noten lezen, zingen, bewegen op muziek, kennis maken met instrumenten. Ook hier staat het enthousiasme van mij en de kinderen voorop want muziek maken moet plezier zijn en dat plezier breng ik graag op kinderen en groepsleerkrachten over.

Ik hoop dan ook in de toekomst nog veel kinderen, ouders en groepsleerkrachten enthousiast te maken voor muziek en hoop dat het voor velen net zo’n heerlijke bezigheid mag worden als het voor mij is.