16
t/m 23 nov

Week vd Mediawijsheid

Heb jij het onder de duim?


Sociale media moeten leuk en veilig zijn. Daar hebben we zelf een rol in. Dat noemen we mediawijsheid. Sociale media hebben een groot bereik. Dat is interessant voor zowel bedrijven, particulieren als het onderwijs. Informatie wordt immers gratis, snel en als een olievlek verspreid.

De Week van de Mediawijsheid vraagt aandacht voor kritisch, leerzaam en vooral positief mediagebruik. Deze campagneweek wordt elk jaar georganiseerd en is met name zichtbaar in basisscholen en lokale bibliotheken.

Week van de Mediawijsheid 2018: ‘Heb jij het onder de duim?’
Onze duim is in tijden niet zo machtig geweest. Met een click, scroll of swipe verschaft ‘ie ons toegang tot een wereld aan informatie en mogelijkheden. Maar de ene duim is de andere niet, en lang niet iedereen is er even handig mee. Dat is een groeiend probleem. Want of het nu gaat om het doen van je bankzaken, het zoeken of delen van informatie, het vinden van een baan of het regelen van je privacyinstellingen: het wordt steeds belangrijker om een bepaalde mate van mediawijsheid in de vingers te hebben.

De komende Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018) is gericht op iedereen die wel een helpende hand kan gebruiken. Scholen, bibliotheken en mediaexperts onderzoeken waaraan je vandaag de dag moet voldoen om jezelf ‘mediawijs’ te noemen en stellen jong en oud de vraag: ‘Heb jij het onder de duim?’

De Bornse Bibliotheek en het Kulturhus organiseren diverse activiteiten in deze week, die leerzaam en leuk zijn, voor jong en oud!

meer uit agenda
Week vd Mediawijsheid