Themamaand april
Hedendaagse Iraanse cinema
Iran is een land dat ondanks de censuur een internationaal geroemde onafhankelijke hedendaagse cinema heeft. De filmmakers vinden creatieve wegen om de strikte filmregels van de islamitische republiek te omzeilen en de films naar het buitenland te exporteren. Het internationale succes staat in schril contrast met het lot dat de cineasten in eigen land treffen, vrijheidsbeperkingen en zelfs gevangenisstraffen. De vier films die in de themamaand zijn geprogrammeerd geven een mooi overzicht van de kracht en expressie van de Iraanse cinema van nu.
There is no evil
151 min.
Drama
Regie: Mohammad Rasoulof / Iran / 2020
Heshmat is een voorbeeldige echtgenoot en vader, maar niemand weet waar hij elke ochtend naartoe gaat. Pouya, een jonge dienstplichtige, kan zich er niet toe brengen een man te doden zoals hem is opgedragen. Javad, die is gekomen om zijn geliefde ten huwelijk te vragen, zit plotseling gevangen in een dilemma. Bharam, een verbannen arts, heeft besloten zijn nichtje eindelijk het geheim van zijn leven te onthullen.
Het zijn kleurrijke verhalen over conformisten en non-conformisten, helden en defaitisten. Eén ding staat buiten kijf: het regime dwingt burgers om medeplichtig te zijn óf om hun levens in de waagschaal te leggen.
In zijn met de Gouden Beer bekroonde vierluik over de doodstraf in Iran windt filmmaker Mohammad Rasoulof er geen doekjes om: het is het systeem dat van de bevolking moordenaars en deserteurs maakt.
Rasoulof kent de grillen van het Iraanse regime maar al te goed. In maart 2020 werd hij nog veroordeeld tot een jaar cel omdat zijn films als ‘propagandistisch’ worden beschouwd. Zijn nieuwste film There is no evil toont in vier hoofdstukken de impact van de doodstraf.
De pers over There is no evil:
VPRO Cinema (★★★★) ‘Virtuoos vierluik van Iraanse Gouden Beer-winnaar Rasoulof’
NRC (★★★★★) ‘Messcherpe Iraanse moraalvertellingen’.